Thursday, June 23, 2011

Pengawas.

Pengawas atau kata akarnya awas. eh, macam pelik lak. awas tu jaga-jaga. ke tengok-tengok? pape jela. dalam kes hari ini, aku nak bincangkan pasal pengawas. orang yang awas, atau orang yang jaga-jaga atau orang yang tengok-tengok. 

Ok. cukup untuk intro. 

Pengawas ni macam-macam jenis sebenarnya. takyah la korang nak pikir pe makna sebenar perkataan awas tu. kalau betol pun pe korang pikir tu, takdenye aku nak bagi hadiah kete myvi baru bagai. ce pikir perkataan pengawas tu merujuk kepada sape.

# 1 : Pengawas sekolah.



Haa. ni kalau sape yang tak tahu pe tu pengawas sekolah, aku tak taula nak cakap ape. budak darjah 1 yang baru masok skolah pon insylh tau pe tu pengawas. dulu masa aku sekolah menengah, kalau tak silap aku masa form 1, aku pernah terpilih jadi pengawas sekolah. kita stat citer sekolah menengah ye, sebab aku rasa aku ni ntah pape je masa sekolah rendah dulu. malu bah nak citer. ok.sambung. pastu masa tu lebih kurang 10 orang kawan-kawan aku yang dapat ofer jadi pengawas tu, termasukla aku. nak dijadikan citer, oleh sebab terlalu ramai, cikgu da tetapkan nak tolak 2orang daripada kami. tak tahu la camne, aku terreject. tu la episod  pengawas sekolah aku. lucu lak ase. nak gelak cket. hehe

# 2 : Pengawas pusat sumber @ pengawas perpustakaan.

Ni kesinambungan citer di atas. lepas aku terreject dari jadi pengawas sekolah, aku ditawarkan jadi pengawas pusat sumber. mulanya excited. tapi lama-lama aku rasa boring. yela, tiap petang kena p library, kena kemas-kemas library. sory ye, bukannya aku tak biasa datang library, cuma aku bosan la. senyap je. ngantuk dowh. tapi lebih kurang setahun jugak aku jadi pss, last2 aku mintak benti, aku letak jawatan.

# 3 : Pengawas peperiksaan.



Sape yang tak pernah amek exam, mesti tak tau sape tu pengawas peperiksaan. tapi sume orang mesti tau. aku konpem. dari sekolah rendah sampai masuk u sekarang, tiap kali exam, memang takkan ade orang lain la yang akan teman aku tym exam. mesti pengawas exam ni. laki ke perempuan ke, sume ade. seingat aku, tym sekolah, pengawas exam mesti cikgu-cikgu dari skolah lain. kononnya kalau cikgu skolah kita sendiri yang jadi pengawas, takotla bocorkan jawapan. konon la. tapi paling best tym kat u, lecturer sama yang mengajar, lecturer sama yang jadik pengawas, lecturer sama yang tandakan paper tu. syokkk weh.

Emm, ade lagi tak pengawas lain?

# 4 : Pengawas koperasi.

Ni yang terbaru aku ase. certain-certain skolah je ade pengawas ni. macam sekolah aku ade. skolah korang adooo???

Takde da kot yang lain. aku terpikir sampai sini je. sape tau lagi-lagi pengawas lain? mai habaq kat cek.

p/s: aku sempat jugak dapat sijil jadi pss tu. tapi lupa da sijilnya simpan mane. hehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...