Wednesday, June 15, 2011

Hukum berwangi-wangian.


Assalamualaikum.

Bau badan ni, jadi msalah besar. terutama kaum perempuan ni. perempuan kan selalu dikaitkan sebagai seorang yang teliti dan menjaga kebersihan. bukanla nak kata orang laki tak jaga kebersihan, tapi ni secara overall la. hehe. jangan marah ye wahai kaum adam yang budiman.

Rasanya memang lumrah, nak elak dari badan berbau, kita pakai perfume bagai. macam-macam jenama, macam-macam bau. kadang-kadang bau terlalu kuat tu, adoiii pening dowh. rasanya duk dekat pon tak nak.

Sebut pasal wangi-wangian bagai ni, aku ade satu citer. citer ni masa aku sekolah menengah dulu. bukanla niat aku nak mengaibkan cikgu aku tu, tapi ni sekadar berkongsi. andai kata cikgu yang aku maksudkan nanti ade terbaca entry cute aku ni, saya mintak maaf cikgu Rohani. (bukan nama sebenar)

Cikgu Rohani (bukan nama sebenar) ni cikgu geografi aku. masa tu aku baru tingkatan 3. budak-budak lagi la. tak akil baligh lagi pn. haha. bohong semata-mata.

Cikgu ni dulu sorang yang cute. kurang 1% cute dari aku. she is specky. tapi garang dowh. tapi baik jugak kadang-kadang. hehe. ok. berbalik pada kisah wangian. dulu masa aku form3, class aku duk aras 3, tinggi la, pastu duk kat bangunan yang agak jauh dari bilik guru. so kebuat bisingan tu memang takleh nak elak la. tapi yang paling aku kagum, bila tiba je tyme clas geografi, sume mesti diam sebelum cikgu masok. senang citer sume da bersiap sedia sebelum cikgu Rohani tu masok kelas lagi. korang nak tau nape? sebab cikgu rohani ni kan, dari jauh da bole bau perfume dia. fuh, kuat dowh! 

So camne ye? bole ke pempuan pakai perfume kuat-kuat camtu? pe hukum kalau ikot hukum agama kita ye? aku tak pasti la.

Pastu kan, baru-baru ni. aku p keje kan. aku pektikel, diletakkan under qc department. pastu bawah supervisor aku, ade qc inspector. tu intro, ni citernye. waktu tu aku baru masok. konon-konon nak wat rajin nak p tolong dia. tiba-tiba dia cakap.

" wangi la bau ja. (dia panggil aku ja ok?haha). pakai bedak pe ja?"

" mana ade pakai pape."

Dalam hati aku, aku rasa serba salah. berdosa tak aku bila aku sebabkan orang laki cakap aku camtu?. ntah. aku tak pasti. ketidakpastian tu menyebabkan aku terdorong untuk tanya kat kawan aku. dia ni alhamdulillah, alim la. ilmu dia pasti lebih dari aku. nak tau pe dia jawab? dia jawab cmni.

" perfume ni tak salah kita nak pakai. tapi sekadar untuk hilangkan bau badan. tapi kalau wangian tu baunya terlampau, maknanya macam tadi, 4batu jauhnya bole bau lagi, tu haram hukumnya. sebab tu bole menarik perhatian lelaki."

Emm, tapi aku still tak puas hati sebenarnya. yela. tadi sampai qc inspector tu tegur aku camtu, aku ase macam tak best. ntah la.





So, moralnya, wahai kaum hawa yang comei-comei, jangan terlalu berlebih-lebihan kalau ye pun nak mewangi ye. cukup la sekadar hilangkan bau yang tak enak je. janganla setiap inci nak taruk perfume. di samping dapat dosa kat situ, korang juga da dikira membazir, cepat sangat abes perfumenya. tak gitu?hehe.

p/s: aku ade 2jenis perfume je. satu one drop, satu lagi two drops.hehe

4 comments:

Anonymous said...

ermm sampai org lain leh cium wangi dia..mmmm ntahla awk..awk boleh fikir sndri

fiza said...

smpai ati ckp cmtu..huhu

Pencerita said...

mak ja...mak ja...hahaha~

fiza said...

adek ja la..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...