Tuesday, August 31, 2010

teori kasih dan sayang

Sedang aku sibuk mengerjakan lab repot yang bertambun menunggu giliran untuk disiapkan, aku terkejut dengan sapaan YM dari seorang sahabat lama sewaktu di sekolah menengah dulu. 'Hai..lame xdengar cerita.'. Terkejut beruk gak la aku. Bukan tak sangka dia akan YM aku, cuma yela kan, aku kan tengah ralik menulisi repot aku yang menggunung tu, so agak terperanjat la dengan sapaan yang secara tetiba tu.(macam skema pulak ayat aku ni.ahh..lantakla. Yang penting aku bahagia.ye dak?)



Aku pun layan la. Yela..aku tak layan kang dicakapnya aku ni sombong pulak kn? Padahal belajar kat KU je pun. Bukan u yang besar2. Tapi alhamdulillah, aku bersyukur sebab masih ada peluang untuk aku belajar, tambah2 dalam bidang yang aku minat. Wah....bunyi macam happy sangat ngan life sekarang kan?hehe





*************************************

Aduh, panjang betol mukadimah aku. Ni tak masok lagi cerita yang sebenar aku nak cerita. Ish aku rasa kalau dalam lecture ni, konpem2 student da tido kalau macam aku ni gaya lecturernya. Haha. Tapi tak ape, korang2 jangan risau. Akan aku pastikan korang xjemu baca entry aku ni.

Okey2, berbalik pada cerita kawan aku tadi tu. Kami pun mula la berYM. Bermula dengan soalan biasa, sampaila kepada tahap soalan yang agak sensetif. Tapi sebenarnya takdela sensetip mane pun, saje jela aku wat nak kasi gempak cket.Haha..






Camni. Ehh, lupa lak nak kenalkan kawan aku tu. Name dia syidah. Ok, kitorang pun berborak2 la. Tanya pasal study, pasal diri sendiri dan last skali pasal yang istimewa tu. Alaa, pakwe la kalau dalam istilah standard, ataupun orang kelantan cakap gewe, orang kedah panggil marka, dan macam2 lagi la. Penuh entry ni kalau aku nak sebutkan satu2. Kang xpasal2 lari tajuk kn? Kalau dalam karangan BM, konfem2 cikgu BM da bantai abes ni. Silap hari bulan, title C atas kertas karangan. Haha.

Syidah pun menceritakan la pasal gewe dia. Emm, sory la beb, aku macam prefer sebut gewe je, korang xkisah kn? Gewe Syidah orang kelantan jugak. " Mula2 aku jual mahal jugak, tapi last2 aku yang cair." Aku pn tanya lak," wah..yang hop mu uplod gambo dalam fesbuk tu ke dah?". "Yup, yang tu la.". Aku terkesima. Rupanya betol la telahan aku. Bukannya apa, langsung takde niat dalam hati aku nak merendahkan gewe Syidah tu, cuma macam xmatch la. Tak match macamane tu tak mo ler aku gtau kat cni. Kang cakap aku mengaibkan orang lak kan? Pape pun aku mintak maaf ye kepada empunya diri, takde niat di hati suci mulus ni nak kutuk atau ape. Sama2 la kita bermaafan dan memaafkan di bulan Ramadan yang mulia ni, xgitu?hehe.
Ape pun aku sentiasa doakan yang terbaik untuk sahabat2 aku. InsyaAllah semoga sampai ke jinjang pelamin hendaknya. InsyaAllah..amin.





Then, dia tanya pasal aku plak. Adus, kena jugak rupanya. Punya la aku nak lari tadi.hehe. Bukan taknak bercerita, cume rase segan itu ada. Tapi nak bgi fair kan, aku cerita jugak la cket2. Ok, aku nyer orang utara. Bukan Perlis mali, negeri yang aku jejaki sekarang, tapi jiran sebelahnya, Kedah Darul Aman. Aman ke?hehe.alhamdulillah.." Wah, mentang2 belaja kat utara, hang carik orang utara ye?", tempelak Syidah. " Haha,xla dah. Orang kata pe, da jodoh kan,hehe. Aku pulak pandai je bela diri. Yela kan, sapa yang nak diri kena perli2?

Tapi kan, sebut pasai kapel ni, aku teringat perangai kawan aku ni dulu tau. Masa tu aku form5, kitorang duk asrama, kononnye nak tumpu study lebeh la. Yola sangat kn? Haha. Gini ceriteranya. Kawan aku ni dia ni tak kapel tau. Bukan tak cantik, cun, ade cmpur2 iras2 chinese gtu, cket lagi nak sama ngan Datuk CT tu.hehe.
Kawan aku ni, dia baik ngan sorang akak senior tu. Awal2 tu ok la kan, baik, selalu jumpa. Lagipun bilik bukannya jauh sangat. Kadang2 akak tu datang bilik kami, kadang2 kawan aku ni yang ke bilik akak tu. Camtu la ceritanya hari2, sampaila lebey kurang setengah tahun. Yela kan, senang cerita sesi pertama persekolahan la. Semester 1. Masok semester 2, perangai kawan aku ni dan akak tu sedikit berbeza. Akak tu slalu datang tido di bilik kami, satu katil ngan kawan aku tu. Mulanya kitorang takde pn syak pape, tapi lama2 tengok, perangai dorang macam plek. Adus, nk kena aku gtau kt cni ke? korang agak2 sendiri la ye. Tapi perkara ni mungkin tak betoi, anggapan kami je. Harapnya macam tu la. Benda ni berlarutan sampai la kitorang exam SPM.
Abes SPM, maybe da abes drama tu. Mudah2an la kan.

************************

Pe yang aku nak kongsikan kat cni, takdela pe yang best sangat pn. Cuma nak cakap, manusia ni perlukan kasih sayang. Naluri remaja, ingin menyayangi dan disayangi. Tapi ingat, jangan silap langkah.

Sekian, wasalam.

qwasdert~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...