Wednesday, September 8, 2010

kenangan pahit pulang beraya

Aku hepi sesangat. Yela, nak balik beraya kan?sape xgembira. nak jumpa mak, ayah dan adik beradik semua. Namun dalam kegembiraan aku pulang beraya tu, satu peristiwa yang sedih berlaku. Sedih bagi aku la.

**********************

Lebih kurang pukul 545 petang, aku tiba di Kangar. Bus aku pukul 645. Lambat lagi. So aku pun lepak2 la ngan kengkawan aku dulu, Linda, Nadia, Aton, Farah, Atie n Aini. Kebetulan pulak, hari tu dorang jadik baik hati nak anta aku balik beraya. Tp anta naik bus jela kn?hehe. Tapi takpe, time ksih banyak - banyak ye kengkawan.

So, lebih kurang kul 630 tu, kitorang berpecah la. Sebab dorang sume nak berbuka puasa kat kepsi, so takot ramai sangat orang, dorang nak p sana awal sikit. Aku pun lepaskan la dorang. Bapak sedey ayat op?haha. Tapi aku okey sebenarnya, sebab si dia sayang sedang tunggu aku kat bus stand tu. So aku pun melangkah pergi ke bus stand.

**********************

Sampai kat bus stand, muka si dia sudah manyak kelat. Marah! Aku da agak da sebenarnya. Lama kot dia tunggu aku. Kesian jugak.huhu. Sory sayang.. Tapi aku wat derk jela kan?xkan aku nak wat sumthing yang akan menambahkan lagi kemarahan dia tu. Nanti haru jadinye. Da la aku nak balik kampung da time tu. Nanti xpasal2 gadoh besar lagi, tamo la aku.hehe

Aku nk sejukkan hati dia tu, aku berborak la. Muka aku lak time tu penuh ngn muka kemanisan. Yela kan, nak maniskan muka yang masam tu.hehe. Tapi sebenarnya aku sdih tengok dia camtu. Dia marah aku. Da la ari tu last aku jumpa dia sebelum aku balik. tapi xpela..yang penting sekarang da oke.hehe

*********************

Tu baru mukadimah. Belom masok cerita sebenar. 645,bus da ada. Aku orang last yang belom naik. Rasanya pakcik bus tu tunggu aku naik je nk gerak. Aku lak bukan tamo naik, aku tunggu dia. Dia tolong belikan aku burger, nak wat berbuka dalam bus nanti la kononnya. Trima kasih sayang. Awak baik sangat. Nak je aku cakap camtu kat dia, tapi ari tu xsempat.huhu

Aku pn naikla bus setelah burger idaman ada di tangan. Banyak barang aku bawak. Yang jadi haru lagi aku duk bahagian atas, so kne panjat tangga lagi. Sekali nyesal plak mintak tiket sit atas. Tiba2, gedegang. Ada barang jatuh. Mulanya aku wat derk je sebab aku ingat botol air aku terlanggar kerusi. Aku pn jalan jela cari tempat duduk. Tiba2 aku perasan fon aku xde. Eh, mane fon aku?puas aku cari. Dalam beg xde. Dalam poket xde. Eh..mane ni? Aku da cuak. Turun bawah jap. Si dia da cuak. Tolong cari nset. Hilang ni. Aku da nak nanges. Waaaaaaaaaaaaaa...nset aku!!!!

*******************

Dalam bus, bus da jalan. Takade ape yang mampu aku wat selain cari dan cari dan berdoa." Ya Allah, Kau temukan la aku ngan nset aku.huhu"






Aku teringat tiba2..tadi ada sumthing jatuh kan mase aku naik bus. Ntah2 nset aku x. Aku pn cari la. Terbongkok2 jugak. Tiba2 aku ternampak cover getah nset aku. Eh, xkan ade cover ni je. Mane nsetnye?" Aku jmpa cover tu bawah kaki akak tu. Aku da xcdap ati. "Akak, akak ade nampk x nset saya? Jatuh kt sni td. Sebab cover ni ada, tp peliknya mna nsetnya?"
" Akak xtau dik. Try la cari lagi. Lagipn bus ngah jalan ni. Pening nk cari tym bus ngah jaln ni.". " Akak tgk la bawah2 tu. Saya jumpa cover ni bawah kaki akak. Pelik la. Camne bole tanggal dari nset kalau xde orang yang tanggalknnya?". " Mane akak tau."

"Aishh..xley jadi ni."
Aku beranikan diri tanya sorang akak yang duk kat single sit tu. "Akak ada nampak nset saya jatuh td?". " Xnampak."

Tak mungkin. Aku pasti mesti ada kat sini. " Akak, saya bukan nk tuduh akak. Tapi bole x akak bukak beg ni? Saya nk tengok." Aku beranikan diri. Aku sendiri pun trkejut sebenarnya. Tapi demi nset aku, ape pn aku sanggup wat. Kalau stakat nak tnya cmtu, xde hal la.

Xde. Akak tu macam da bengang ngn aku. Yela, aku mcam tuduh dia kan. Ahh..pedulik hapa aku??!!

Aku xtau nk wat camne lg. Tibe2 ade sorang laki ckap. " Meh nk try miskol. Bak sini number." Aku pn bagi la. Tapi hampa. " Xdapat.."

**************

Puas aku pikir. Last2 sekali aku turun kat tempat driver. " Pakcik. tolong saya. Nset saya hilang. Pakcik tolong la. Xkan la covernya ade, tapi nset xde." Aku da nak nanges. "Awak cicir ke?"." Xmungkinla pakcik. Saya xrse cmtu. Sebab masa saya nak naik bus tadi, nset tu jatuh. Tapi saya cari td xjmpa.". " Try cari lagi. Msti ade tu.". Pakcik tu bg aku harapan.

Sedih. Aku naik balik ke bahgian atas. Terintai2 bawah kerusi. Tiba2 aku nampk nset aku. Tapi malangnya da bercerai berai dari bateri sume. " Alhamdulillah ya Allah.." Aku jmpa balik nset aku.


camnila lebey kurang nset aku mse djumpai tu..


Aku balik ke tempat duduk aku. Pasang balik nset tu. Tengok kot2 ade mane2 rosak. Alhamdulillah xde. Tibe2 fon aku bunyi. No xdikenali.

Lelaki: Awak da jmpa nset awk?
Aku:Da..
Lelaki:Nape awk ckp akak tu yang amek?
Aku: Saya bukan nk tuduh dia. Tapi cover tu duk kat kaki dia.
Lelaki: betol la firasat awk tu. Memang dorang yang amek nset awk.
Aku: Hah??? Awak bia btol. Cmne awk tau?
Lelaki: Saya tau la. kan saya duk kt depan sit dorg.
Aku : Tapi nset tu duk bwh krusi awk.
Lelaki; Memang la. Dorg letak kt ctu.

Aku tergamam. Ketar tangan aku. Ya Allah.. takotnya aku.

Kejadian aku wat aku lebih berhati2. Aku harap ianya tidak lagi berlaku. Cukup la sekali. Aku tak mahu menangisi kehilangan nset aku lg. Insylh..

4 comments:

flipflow said...

dasyat giler akak2 tu(ramai ke diorg?)

bulan pose pun nak mncuri ke isk2

dah tu setel mcm tu je ke?

fiza said...

tu r..xsgka gak..
tp xmo tuduh la..sape2 pn bole jdi kn..
emm..cmtu jela..
hingga la sampai ke kuantn..hehe

Anonymous said...

pesal xmengorat je brother tu..macho apa dr bf awk yg mngalabah tu..

fiza said...

bkn taste sy. sy syg bf sy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...