Monday, April 2, 2012

Benih benih iman.

Assalamualaikum dan hai.



Tajuk entry bukan main. da macam gaya ustazah bagi tazkirah pas magrib


Memang aku takde keje pon. eh bukan takde, malas sebenarnya. rasa macam da lama aku tak menghabiskan masa ngan blog picisan aku ni. hari ni nak update entry sampai tenggelam keyboard ni. ade brannn??



Ok, intro takde kaitan.



Entry ni tujuannye nak berkongsi ilmu sikit. mende ni mende baru la bagi aku. tak tau la kalo korang rasa macam da basi berkulat kan.



Meh meh tengok meh.
 

  1. Bila air dingin melalui tubuh yang letih, ia mampu melancarkan peredaran darah dan membuatkan tubuh lebih segar.

    Haa. ni khas untuk korang yang kuat muat bersukan tu. duk lari lari, lompat lompat, sampai basah lencun baju tu, tiba tiba datang angin yang menderu dan menyapa nyapa tubuh korang. fuh, heaven kan? bukan takat tu, badan pon chat walafiat kan. so sape sape yang rasa berat tubuh nak berjoging tu, jangan la duk manjekan sangat tubuh ko tu. silap silap nanti gemuk macam aku, nak? (aku pon ngah gigih nak kurus ni.)

  2. Air dingin meningkatkan keupayaan sel darah putih dalam tubuh serta meningkatkan sistem pertahanan tubuh melawan virus.

    Kadang kita pikir kita da kuat bersenam. tiap petang p joging. 2 3 kali seminggu p gym. tapi lekat jugak virus. pelik bin ajaib bin tertanya tanya kan? panjang lak name atok die. sebenarnya, dalam bahasa mudahnya kat sini, nak suh korang rajin bangun mandi pagi. ni tak, kalo tak kul 10 tak bangun. air dingin pagi tu bagos. lagi efisien, sebelom subuh tu. bangun awal pagi, mandi. sejuk memang sejok, aku tau tu. tapi nak lawan virus tak? kalo nak lagi berkat, pas mandi amek wuduk, wat qiamullail. tengok la. berderet deret makcik pakcik nak amek jadik menantu tau.

     
  3. Berwuduk di waktu pagi meningkatkan produktiviti hormon estrogen sekali gus meningkatkan tahap kesuburan.

    Haa, ni la yang korang nak kan? aku tau da. so rerajin la awalkan solat subuh tu ye. ni tak, dalam seminggu tu, 6 kali subuh gajah, sekali je awal waktu. tu pon sebab terjaga sebab tak tahan nak kencing. bese camtu la, aku tau sangat. sebab aku pon camtu gak. kadang la. kadang kadang je. so, nak subur tak? hehe.



haa. pic ni tujuannye nak tunjuk ala ala kecomelan gitu. comel tak aku? hah tak? majuk tekup muka.:(



Adoi, panjang sangat la plak. aku tak suka sangat sebenarnya nak abeskan masa orang nak baca entry aku ni. kalo pendek pon brape sangat la yang baca, kalo panjang macam jarak dari bumi ke matahari, memang kecut kat sini je rasanya entry ni.



Yeye, minggu ni nak balik kampung. 


Eh tetibe. 


Bia r. jeles??





p/s: aku da turun 2kilo. caya tak? hehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...