Thursday, May 12, 2016

Kisah Diet Aku

Bismillah.

Assalamualaikum and hai.

Badan lemah. kurang sihat aku hari ni. da telan 2biji paracetamol 650mg. tapi macam takde perubahan sangat. hidung berair, sejuk semacam duk dalam aircond. selalu ok je. lagi nak aircond sejuk ada la. hari ni masok surau pun tak bukak aircond ngan kipas. tak sedap badan betol betol ni.

March 2015, aku start berdiet. cerita hari ni macam mana gigihnya aku nak kurangkan berat badan. kisahnya bermula bila mana aku tengok akak satu ofis kurus dengan jayanya. selidik selidik rupanya dia amalkan diet atkins. she lost for almost 20kgs i think. tak sure correct kgs dia lost, tak ingat da. but the thing is dia berjaya hilangkan berat sebanyak tu dengan atkins. aku jeles.

So start dari tu, aku nekad nak kurus jugak. aku google diet atkins segala bagai. memang banyak betol pantang larang yang kena ikot. paling kena elak adalah nasi. kebetulan sebelum aku start atkins tu, there is another akak yang da start dulu atkins ni. and she lost her weights as well. badan makin kurus dan memang ketara nampak perubahan dia. aku try jugak tanya tanya, dia bagi aku menu diet atkins untuk aku cuba. memang aku semangat gila. tengok keberkesanan kat dua orang akak tu buat aku lagi semangat. berat aku masa tu around 74kgs.


So aku pon mula la beratkins. memang stress betol, banyak benda kena pantang. nasi memang tak sentuh. buah pun tak boleh. satu hari aku google lagi pasal diet atkins ni. melalui pencarian aku, banyak keburukan pulak diet atkins ni. yes, you reduce weights. tapi yang reduce tu adalah your muscle, not your fat. pastu pada masa sama, ramai kawan kawan nasihatkan kata diet atkins ni tak elok. aku konfius. lama kelamaan aku longgarkan pantang aku. aku makan tapi kurangkan nasi dan tak terlalu ikot pantang atkins. tapi memang, keputusan diet aku memang tak memuaskan la. for over 6 months, aku hilang 6kgs je.

Badan ada nampak sedikit susut, tapi memang sikit sungguhla. tak affect mana pn. tapi syukur alhamdulillah, atleast ade jugak penurunan. kebetulan pulak masa aku buat atkins tu, masa tu bulan puasa. memang turun betol la berat aku. raya taun lepas berat aku jadi 68-69kgs. happy jugak masa tu. kawan kawan sekolah tegur kurus sikit.

Lepas raya aku tak brapa continue atkins. nasi aku skip kadang kadang, tapi makanan lain aku main capai je. akibatnya january 2016, berat aku naik sikit. ada member ofis tegur nampak aku membulat sikit. bila timbang berat aku da hampir 70kgs semula. stress tak stress.


Then satu hari aku nampak iklan kat fb, dari coach nana. aku nekad beranikan diri whatsapp coach nana ni. actually she is a coach for weight loss challenge. 2 hari lepas aku whatsapp tu baru dia balas. rupanya coach nana ni adalah pengguna Herbalife. so dia invite aku untuk sertai program dia. ada 2 program waktu tu, 21 days Shake Challenge ngan Weight Loss Challenge. so nak tak nak, kalau aku nak dia coaching aku, aku kena consume Herbalife ni. actually dulu aku pernah consume Herbalife ni, tapi tak menjadi. masa tu diet sendiri, takde coach coach bagai. so aturan makan pon tak betol la. patotla berat tak turun turun hahaha.

Aku tau sangat yang Herbalife ni produk dia mahal mahal. pikir banyak kali gak la aku waktu tu. nak join ke x. masa ni aku da bertunang, so aku tanya pendapat tunang aku, dia tak kisah. dia tak halang kalo aku nak join. satu soalan dia, ada duit tak? haha love that question very much.

So nak dijadikan cerita, aku join Weight Loss Challenge ni. and for your info, WLC ni perlukan aku consume produk ni and takes time for 1 month. so, harga penyertaan dia memang sah sah la lagi mahal dari 21 days Shake Challenge tu. kata coach, amek yang sebulan ni boleh turun berat lagi banyak. mudah terpengaruh aku pon joinla. nak kurus punya pasal kan.



17February 2016 bermula la episod Herbalife aku. memang aku ikot betol dan alhamdulillah bleh istiqamah. paling best aku boleh makan nasi. haha dan diwajibkan makan nasi. coach buat satu group, and ahli group ni sangat la supportive. ape je persoalan pasal diet ni, boleh tanya situ. memang best la. and guess what, sebulan aku join aku lost 3.6kgs! what a suprise. and aku rasa happy gile gile. disebabkan tu, aku join lagi for 2nd month. masa ni memang berbelah bagi sebabnya duit banyak nak pakai untuk kawen. abam tunang suh aku diet sendiri je, tapi aku masih tak yakin masa tu. so aku pon join for the 2nd month.

2nd month aku banyak stress. actually nak diet ni, korang jangan stress, tidur kene cukup. jangan kurang tido, jangan stress. in sha Allah turun. because of that, 2nd month aku tak turun banyak. sekilo lebih je. tapi aku bersyukur. lepas tu aku tak join da, sebab duit banyak nak pakai untuk kawen. aku stop. sekarang aku diet sendiri. follow nasihat coach, control kalori intake, air cukup and tak stress. alhamdulillah berat makin turun.

By the way frens, next entry nanti aku kongsi beberapa tips yang coach bagi and share. kita share ilmu ok. sama sama untuk kesihatan kita. kurus bukan untuk cantik je, yang penting sihat.


Ok see you next entry! muah.


p/s: 3jam nak siap satu entry. haha banyak sambilan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...